Niestety Bielawa do najbliższych węzłów sieci TEN-T, zarówno na autostradzie A4, jak i drogach ekspresowych S3 oraz S8, ma odległość przekraczającą 40 km, co oznacza ok. 60 minut dojazdu.
Takie peryferyjne położenie komunikacyjne powoduje, że atrakcyjność inwestycyjna Gminy dla dużego, międzynarodowego kapitału, jest niestety znikoma. Stąd też w Bielawskiej Podstrefie Specjalnej Strefy Ekonomicznej "INVEST-PARK" oraz w Bielawskim Parku Przemysłowym lokują się głównie firmy o zasięgu lokalnym, regionalnym, ewentualnie krajowym. Jednak potencjał gospodarczy tych podmiotów nie daje możliwości tworzenia dużej liczby, nowych, dobrze płatnych miejsc pracy. Jest jednak szansa, że w niedalekiej przyszłości sytuacja ta ulegnie diametralnej zmianie, bowiem 9.VII.2025 r. Wojewoda Dolnośląska wydała zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla pierwszego etapu budowy drogi ekspresowej S8 tj. na odcinku Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8. Przebiegać będzie przez tereny gmin Jordanów Śląski i Łagiewniki.
W ramach zadania powstaną:
- 2 nowe węzły drogowe - Łagiewniki Północ (połączenie z drogami krajowymi nr 8 i 39) oraz Łagiewniki Zachód (połączenie z drogą wojewódzką nr 384)
- 2 mosty pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt
- 4 wiadukty nad drogą ekspresową oraz 3 wiadukty w ciągu drogi ekspresowej
Za budowę tego ponad 11-kilometrowego odcinka odpowiada firma Budimex, a inwestycja warta jest ponad 355 mln zł. Umowa z wykonawcą przewiduje jej zakończenie w III kwartale 2027 r. Warto wspomnieć, że budowa drogi ekspresowej S8 od Wrocławia przez Kłodzko do Boboszowa (granica państwa) jest wpisana do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad do roku 2030. Realizację 87 km odcinka podzielono na krótsze etapy. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. Powstanie ona w systemie "projektuj i buduj", co oznacza, że wykonawcy najpierw opracują dokumentację projektową niezbędną do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a dopiero po jej uzyskaniu rozpoczynają się prace w terenie. Niebawem kolejne etapy S8 wejdą w fazę realizacji rzeczowej. Jest więc duża szansa, że jeszcze w tej dekadzie XXI wieku odległość Bielawy od Wrocławia, liczona czasem dojazdu, skróci się do zaledwie 3 kwadransów.
